torsdag 30. august 2018

SKJELVET? Et flott stykke filmarbeid om en klarer å glemme de siste 5-10 minuttene

Vi møter en posttraumatisert far etter Bølgen i 2015..... Her brukes god tid og igjen blir jeg slått av Joners kvaliteter som skuespiller.... Ane Dahl Torp likedan........ 
Etter å ha oppvokst med Olsenbanden, Reisen til Julestjernen, Flåklypa Grand Prix, Orions belte(for meg helt greie filmarbeid) og lidd meg gjennom x antall andre norske filmer, bl a Wam og Vennerød - så er dette et produkt av et helt annet kaliber og klasse....

Vi var flere i salen som kommenterte og koste oss over scener fra hjembyen....
Ja dette må bli Oslo-filmen.... Denne EIER VI:-)))))

For meg personlig var det gøy å se scener som skulle forestille Røa.... Der bodde jeg i underetagen hos Rolf Christian Krogness 2002-2006....

Hvem er så det kan du spørre? Jo det var arkitekten bak Postgirobygget..... Han viste meg tegninger av bygget i kjelleren og jeg husker stadig alle eskene jeg måtte forbi for å lese av strømmåleren og vaske klær....

Jeg skjenket deg noen gode tanker inatt og tror du ville likt filmen.... du hadde både humor og showmanship:-)))

Liksom Bølgen er dette en film som sliter på nerver og negler..... Men ulikt Bølgen er ikke denne filmen like helstøpt....


Vi som elsker katastrofefilmer liker å se hva som skjer med et større persongalleri enn dette her.... Vi blir snytt for hva som skjer med innbyggerne rundt omkring i byen....

Jonas Hoff Oftebros Sondre glemmes egentlig bare....

Katastrofescenene ellers i byen er også heller sparsommelige før vi kommer tilbake til dramaet i Oslo Plaza....

Kvinnen som sklir til slutt ut av vinduet, blir ikke fulgt lenge nok med kamera og jeg tenker mitt om at jeg er nok bortskjemt etter at siste filmen jeg så før denne var "Mission Impossible; Fallout"---- Der var også Joner med og gjorde en fremragende jobb---- Ja de har andre budsjetter "over there" og kamaravinkler a`la de vi så av Preikestolen, savnes her....

Da smaker det litt billig, men så nærmer vi oss katarsis og det er som om vi ikke holder ut mer.....
De siste scenene i hotellet går på nervene løs og vi svetter....

Det er da det skjer....

Det som drar ned så utrolig er de siste 5-10 minuttene av filmen.... For meg hadde den fungert best om tragedien som utspant seg foran oss var et faktum og den avsluttet bare slik...

I 1941 ble Hitchcock tvunget til å forandre slutten på Suspicion da filmselskapet RKO ville ha en happy ending.....

Jeg ble målløs da jeg så den som ungdom--- idag skriver vi 2018 og en skulle tro en hadde kommet lenger....

Skjelvets avslutning og det "håp" om en ny begynnelse for protagonistene blir bare så total gal i mitt hode....

Skjelvet hadde vært en mye bedre film uten denne lettvinte løsningen....

Men igjen... i mitt hode slutter den med at alt faller sammen og det er - The End!!!

Jaja - for håpe DEN versjonen kommer engang(kanskje regissøren ble tvunget til dette - your guess is as good as mine.....)


Ingen kommentarer: