søndag 17. april 2016

BØLGEN - en anmeldelse fra 3. oktober 2015

Så fikk jeg endelig sett Bølgen og det skal sies; det er en ufattelig vellaget film - flott redigering og gode kameravinklinger; ja en kan bare gratulere alle foran og bak kamera.... Liker at vi har laget en film innenfor en sjanger som ved siden av musicalen er veldig Hollywoodsk... Og dette med edruelig tilnærming!!!

Heldigvis blir vi ikke påtvunget all verdens idiotiske heltedåder og dyr som... blir reddet i siste liten(i Hollywood er det alltid en stor hund.... Dante`s Peak, Volcano og Independence Day kommer på minnet.....)

En sitrer i spenning under oppbyggingen til raset og bilscenen der Joner blir tatt, tar deg virkelig med på en reise inn i katastrofens episenter...

Det eneste som drar litt ned at jeg er ikke helt enig med meg selv hvor ekte titelrollen spiller hehe------ Virker både ekte og litt falsk for meg---- Likeså finner Joner den savnede bussen vel fort og enkelte katastrofescener er lyssatt litt for estetisk og ser heller ut som en veorganisert søppelfylling og ikke et ground zero.....

I tillegg er savnet av Geiranger dagen etter katastrofen tilstede...

Men alt i alt er dette en storfilm innefor sjangeren og fortjener så absolutt å bli en klassiker innenfor den kategorien:-)

Jeg har ikke helt kommet over at far har sett denne på kino; han hater jo alt slikt hehe.... Men mor.... du hadde likt dette... synes jeg ser deg med røyken og det herlige Berit-smilet slik du hadde det da vi så "Hodejegerne

Ingen kommentarer: