lørdag 9. april 2016

Hvem er best? "The Heroes of Telemark" 1965 eller "Kampen om tungtvannet" 2015?

Jaja.... siden det er 9. april begynte jeg omsider å se TV-serien Kampen om tungtvannet! Den skulle jo være så flott og historisk riktig..... Men når jeg søker på NRK-NettTV kommer en liten bakomfilm hvor man stiller spørsmålet "eeeeeeeeeeeer serien fiktiv eller fakta???"

Og det jeg trodde skulle være rene dokumentaren viser seg altså å ikke stemme----Men jeg kan ikke si jeg er så skuffet, for film og TV kan aldri bli fakta----- Det er og forblir en rekonstruksjon----
I alle år har jeg hørt latteren omkring Kirk Douglas`versjon "The Heroes of Telemark" 1965 - at det var en "Hollywood-versjon" og bla bla bla---- "bare action og enorme friheter tatt".....Eh feil igjen... det var en britisk produksjon... "og når det gjelder friheter - here we go

La meg bare konstantere at fjellscenene fra 1965 er hevet langt over dette fra 2015.... Meget var dataanimert(ja noen flyscener lukta dårlig effekter) og senkinga av "Hydro" var som filmen fra 1948 - filmet på meget god avstand....

"The Heroes of Telemark" seirer artistisk over "Kampen om tungtvannet" pga bl a fargekomposisjoner og verdensnavn innen crew og casting----- Du tuller bare ikke med Anthony Mann..... En regissør - kjent for mange James Stewart westerns... mannen hadde et piktoresk øye og det vises til de grader i filmen.... Dessverre gikk han bort rett etterpå(1967).

Ellers?.. det var greit å åpne historien, men det ble for mye.... Alt var ikke like interessant.... Litt mer disiplin innen redigering hadde ikke vært i veien(gøy at det er Martin Stoltz - som redigerte min film fra 2000 - "det er FAEN ikke lett" - som har vært en av de tre klipperne...)

Avslutningsvis vil jeg si at vi må nok slutte med å kritisere utlendingene for film de gjør om Norge! Stadig er de mye bedre enn oss.... "The Heroes of Telemark" 1965 tar seg friheter og har fiktive personer, som feks svenske Ulla Jacobssons karakter Anna.

Men 2015 versjonen er ikke det hakk bedre og både Dennis Storhøis Henriksen og Anna Friels Julie Smith er like fiktive som Ulla Jacobssons Anna.... Men igjen - det gjør ingenting - men ikke sitt da og le av 1965-versjonen pga historiske brister..... Begge produksjonene inkluderer scener som aldri hendte....

Jeg føler produsentene også tenkte at lengde er kvalitet.... det er det nødvendigvis ikke, men ingen grunn til engstelse.... Vi har nok ikke sett siste versjon av hendelsene - enda.....

Jeg er kanskje litt slem og spydig, men denne serien var sterkt overvurdert.... Selv om temaet er et norsk holy grale, så hadde dette fortjent seg bedre som spillefilm og langt større budsjett....









Ingen kommentarer: